BonusRM100Anda

^^check this^^

^^check this^^

Another Story

Tuntutan Royalti Minyak Kelantan

Perbicaraan tuntutan kerajaan Kelantan terhadap royanti minyak dan gas di Mahkamah Tinggi Jalan Duta pada 30 Ogos 2010.


sumber dari facebook

Dinar Emas Kelantan..


Umum mengetahui, pelaburan dalam emas adalah pelaburan yang paling selamat dan stabil. Namun kehadiran di pasaran, dinar emas dan dirham perak Kelantan menyebabkan timbul pelbagai persoalan yang kadang kala mengelirukan.

Betulkah dinar emas senang di palsukan? harga emas pula di katakan tidak stabil di pasaran antarabangsa. atau kenyataan Datuk Dr. Awang Adek Hussin, timbalan menteri kewangan Malaysia yang cuba mengelirukan rakyat...?

petikan dari kosmo:

Dinar hanya boleh disimpan bukan diniaga




DINAR emas (atas) dan dirham perak yang diperkenalkan kerajaan Kelantan baru-baru ini.




BACHOK - Kerajaan Pusat tiada masalah jika dinar emas dan dirham
perak yang diperkenalkan kerajaan Kelantan hanya untuk disimpan bukan
bagi diniaga di pasaran terbuka.


Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin, kerajaan
Pusat akan menentangnya jika kerajaan negeri itu cuba menggunakan
kedua-duanya sebagai mata wang itu kerana ia menyalahi peraturan Bank
Negara Malaysia (BNM) dan boleh menganiayai orang ramai selain peniaga.


"Selain mudah ditipu dengan dinar emas palsu bahan logam itu, nilai
harganya turun naik setiap saat di peringkat antarabangsa," katanya
selepas menyampaikan bantuan wang zakat kepada fakir miskin di Dewan
Haji Hussin di Perupok di sini semalam.


epl result august 28, 2010


- Chelsea now leading epl table with 9 points..


Latest epl result as at Saturday, August 28, 2010

Blackburn Rovers 1 - 2 Arsenal
Blackpool 2 - 2 Fulham
Chelsea 2 - 0 Stoke City
Tottenham Hotspur 0 - 1 Wigan Athletic
Wolvehampton Wanderers 1 - 1 Newcastle United
Manchester United 3 - 0 West Ham United

Renungan Ramadhan

Assalamualaikum...

merewang2 di blog teman2.. terbaca lak nukilan yang rasanya patut kita bersama renungi untuk manafaat semua. Sesungguhnya dunia ini hanya lah sementara... akhirat jua tempat pengakhiran yang abadi.

nukilan Ummi Iman

Roh Di bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan la bulan kita nak mengumpul sebanyak mana kebaikan dan pahala yang kita boleh untuk menampung lubang-lubang kosong dan menaikkan lagi taraf kita ni...sambil2 tunggu iman nak tido tadi aku check la email yang ada. ada satu email yang menarik untuk dikongsikan pada korang semua..

Pada bulan Ramadhan ni..segelintir daripada kita kumpul pahala n berbuat kebaikkan hanya untuk diri kita je...kita lupa pada mereka yang dah pergi..pergi ke alam barzakh..cerita ni untuk renungan kita bersama..untuk mengingatkan apa yang kita lupa..OK?

Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus
ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

"Ya ALLAH limpahkan rahmat Mu pada ahli keluarga kami serta kaum muslimin yg teleh meninggal dan tempatkan lah mereka di kalangan orang2 soleh dan solehah...al fatihah untuk arwah ayah ku yang pergi pada tahun 2000.."

Video Luna Maya

Video Clip Luna Maya

OST Janda Kembang ~ Suara Ku Berharap - Luna Maya (ft Dide Hijau Daun)



Video Clip Luna Maya - Suara Ku Berharap

Langgar sebelum rogol pelajar

Budak Sekolah Di Rogol


(Hiasan) Lambakan gambar seks budak sekolah di internet



TELUK INTAN - Sudahlah basikal yang ditunggangi sengaja dilanggar dari belakang, budak sekolah berusia 15 tahun dirogol sebelum ditinggalkan sendirian dalam kawasan kelapa sawit di sini.

Demikian nasib malang yang menimpa seorang pelajar sekolah tingkatan tiga semasa dia dalam perjalanan pulang dari sekolah di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 4.30 petang itu, mangsa dikatakan terjatuh selepas dirempuh suspek yang menaiki sebuah kereta.

"Akibat rempuhan itu, pelajar berkenaan mengalami kecederaan dan suspek kemudian berpura-pura mahu membantu membawanya ke hospital.

"Mangsa yang percaya dengan sikap baik yang ditunjukkan lelaki tersebut terus menaiki kereta suspek dan dia kemudian dirogol di kawasan semak tidak jauh dari lokasi perlanggaran," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

sumber: kosmo

Nora Danish.. hot mama yang sexy

hot mama nora danish

Nora Danish.. hot mama kecil molek yang masih bergetah kini di lamun cinta lagi.
Janda muda ini sememangnya menjadi buruan mata-mata media yang sentiasa mencari kehangatan dalam kehidupan harian Nora Danish.

Terbaru, pelakon kecil molek ini dikatakan sedang mengulit cinta dengan anak Datuk dari Kelantan.
Nora pula mengaku yang mereka kini berkawan dan dalam proses mengenal hati budi masing-masing.

Latest EPL Result (updated)


Saturday, August 21, 2010

Arsenal 6 - 0 Blackpool
Birmingham 2 - 1 Blackburn Rovers
Everton 1 - Wolverhamton Wanderers
Stoke City 1 - 2 Tottenham Hotspur
West Bromwich Albion 1 - 1 Sunderland
West Ham United 1 - 3 Bolton Wanderers
Wigan Athletic 0 - 6 Chelsea  

Sunday, August 22, 2010

Newcastle United 6 - 0 Aston Villa
Fulham 2 - 2 Manchester United

Apabila manusia menjadi BINATANG!!!

Mayat bayi berusia setahun penuh kesan lebam di tinggal di pondok bas.

sumber: harian metro

REMBAU: “Sayu hati saya apabila kanak-kanak malang itu sudah tidak bernyawa ketika saya memeriksanya,” kata seorang pengawal keselamatan yang menemui mayat kanak-kanak lelaki berusia setahun di sebuah pondok menunggu bas di Kilometer 14 Jalan Pedas-Linggi di Kampung Kundur Hilir, di sini, semalam.

SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di lokasi mayat kanak-kanak lelaki ditemui pagi semalam.
SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di lokasi mayat kanak-kanak lelaki ditemui pagi semalam.

Menceritakan kejadian kira-kira jam 6 pagi itu, Mohammad Som Adlan, 62, berkata, dia menunggang motosikal untuk ke tempat kerja, namun perjalanannya disekat sekumpulan pelajar sekolah yang dalam keadaan cemas dan mereka memaklumkan ada kanak-kanak ditinggalkan di kerusi di pondok menunggu bas.

“Saya terus ke pondok itu dan mendapati seorang kanak-kanak yang
lengkap berpakaian dan dibalut dengan tuala berada dalam keadaan
terbaring di atas kerusi. Selepas memeriksa, saya dapati dia sudah tidak
bernyawa. Saya kemudian memaklumkan kepada polis,” katanya ketika
ditemui di sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintendan
Mizan Md Dom berkata, sepasukan polis menerima maklumat kejadian itu
bergegas ke lokasi untuk melakukan siasatan lanjut.

“Pemeriksaan mendapati kanak-kanak itu didapati sudah meninggal
dunia tidak lama sebelum dia ditemui pelajar di pondok menunggu bas itu.

“Polis menemui kesan lebam pada kepala, muka, mata dan belakang badan kanak-kanak itu,” katanya.

Beliau berkata, mayat kanak-kanak itu dihantar ke Hospital Tuanku
Ja’afar Seremban (HTJS) untuk bedah siasat bagi mengenal pasti punca
sebenar kematian.

Menurutnya, polis mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai bunuh
dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan
hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan

“Polis juga meminta kerjasama mana-mana klinik swasta yang memberi
rawatan kepada kanak-kanak berusia dalam lingkungan satu tahun yang
mempunyai kesan kecederaan sedemikian supaya menghubungi polis untuk
membantu siasatan,” katanya.

Mereka yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta
menghubungi bilik gerakan Ibu Pejabat Daerah Rembau di talian 06-6852222
atau 06-6851999.

Acer beTouch E400

Affordable Acer beTouch E400 with Android 2.1 Eclair


Acer beTouch E400 available in soft-touch black, ceramic white and pearl white


The Acer beTouch E400 is ready to open your world to the endless possibilities of real mobile internet. With 3G and Wi-Fi connectivity, you can browse the web, update your social networks and have fun online whenever you feel like it.

At just 12mm thin, the slim and pure Acer beTouch E400 with its unique
design is a real eye catcher. With 3 changeable battery covers in
soft-touch black, ceramic white and pearl red, the E400 is more than a
phone - it’s a style statement.

With support for up to 32GB microSD cards, the E400 is the perfect
mobile jukebox for all your media files (music, pictures and videos).


Features


  • Unique, slim and lightweight design with signature Home Ring (just 125g)
  • 3.2” high-definition (HVGA) screen
  • nemoPlayer – a simple-to-use application to enjoy music, video clips and pictures on the move
  • Smart integration of Facebook® in the address book, with real-time notification of status or content updates
  • Available in Soft-touch black, Ceramic White and Pearl Red
  • 3.2MP camera with geo-tagging
  • Exclusive Spinlets™ application provides free streaming of
    worldwide music and video, that can be shared with friends and family
    via the web or e-mail.
  • ‘Fooz Creator’ lets you create a “virtual look-a-like”, or your
    Fooz Avatar, and share it on Facebook®, MySpace™ and other social
    networks. You can also email it to your friends.

For Malaysia, Acer beTouch E400 priced at RM1,099 while Acer beTouch E120 (with Android 1.6) sell at RM699


OST Janji Kekasih

OST Janji Kekasih (Tv3 -Zehra)

lagu dendangan Afgan..

~ ku menatap dalam gelap
tiada yang bisa ku lihat
selain hanya nama Mu ya Allah...

~esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah..

~ Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hamba Mu yang selalu bertaubat...

~ampuni aku Ya Allah
yang sering melupakan Mu
saat Kau limpahkan kurnia Mu
dalam sunyinya aku bersujud...




OST Janji Kekasih ~ Afgan - Pada Mu ku bersujud

Kadar Zakat Fitrah 2010

Berikut adalah jadual kadar zakat fitrah bagi tahun 2010/1431H untuk semua negeri di Malaysia yang ditentukan oleh pihak agama negeri masing-masing.


**kredit to myjazmanie.com

PENGERTIAN ZAKAT FITRAH

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.


SYARAT WAJIB ZAKAT

Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:

  -Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.

  -Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.

  -Orang yang memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.

  -Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

KADAR FITRAH

Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.

WAKTU MENGELUARKAN FITRAH

Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:

1. WAKTU WAJIB
- Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

2. WAKTU YANG PALING AFDHAL
- Sebelum sembahyang sunat Hari Raya

3.WAKTU SUNAT
- Sepanjang bulan Ramadhan

4. WAKTU MAKRUH
- Selepas sembahyang sunat Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal

5. WAKTU HARAM
- Selepas terbenam matahari satu Syawal

Fadhilat.. Kelebihan Ramadhan

KELEBIHAN SERTA FADHILAT BULAN RAMADHAN 

Berikut beberapa hadith yang menceritakan fadhilat dan kelebihan bulan Ramadhan untuk kita hayati bersama dan mendapat keberkatannya :

1. Dari Abi Hurairah beliau berkata :Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

  "Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka manakala sekalian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat."

Hadis riwayath  Bukhari, Muslim& Nasaaei.

2. Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

  " Apabila datang bulan Ramdhan, terbukalah pintu-pintu rahmat (syurga)"

Hadith sahih Bukhari

3. Dari Abu Hurairah bahawa Nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud :

  "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu."

Hadith riwayat oleh Nasai'e, Ibn Majah dan Baihaqi

4. Abu Hurairah r.a telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang artinya :

  "Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya  dosanya yang telah lalu."

Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai'e dan Baihaqi

5. Daripada Abi Solih Az-Zaiyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :

  "Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara.

Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad saw didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. "

Hadis riwayat imam Bukhari& Muslim.

6. Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: “Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan .. menyerulah malaikat, katanya: “Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan! Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan! Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka – daripada memasukinya”. Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan).” (Riwayat Tirmizi dan Nasa’i)



Kelebihan Bersahur...

Kelebihan bersahur sebagaimana disarankan oleh junjungan Rasulullah S.A.W


Nasi Goreng Pattaya.... Juadah Bersahur.




Hadith :
Daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu semua makan sahur, sesungguhnya dengan bersahur itu akan beroleh keberkatan.”

(al-Bukhari dan Muslim)


Sebagai umat Islam kita disunatkan untuk makan sahur sama ada bagi puasa wajib mahupun puasa sunat, sekalipun mengambil sedikit sahaja dari makanan atau pun minuman. Hikmah disunatkan makan sahur ke atas orang yang hendak berpuasa ialah untuk memberi kecergasan dan memperbaharui niat untuk berpuasa pada esok harinya. Orang yang berpuasa dan makan sahur pada waktunya dengan niat kerana Allah, nescaya Allah akan memberikan rahmat dan keberkatan di dalam hidupnya dan inilah kelebihan yang tidak diperolehi melainkan bagi orang-orang yang bersahur sahaja.

Kursus Kahwin.. sekadar syarat???

~ tertarik dgn kisah peserta kursus kahwin yang tak solat. Yang menjadi persoalan, adakah yang menghadiri betul2 mengambil kesempatan untuk mendalami ilmu agama atau sekadar mendapat 'lesen' untuk kahwin. moga pandangan saudara Rizal dalam harakahdaily menjadi renungan dan teladan buat kita...

Peserta kursus perkahwinan pun tak solat

Saya ingin memberi pandangan soal isu kursus perkahwinan yang saya ikuti baru-baru ini, insya Allah tahun depan saya diijabkabulkan.

Ada ura-ura saya dengar kursus perkahwinan akan ditambah panjangkan lagi masa kursusnya. Adakah jika dipanjangkan masa serta ditambah dengan isu-isu gejala sosial termasuk isu buang bayi akan menginsafkan mereka? Ini yang saya masih tertanya-tanya.

Di waktu saya mengikuti kursus perkahwinan, peserta lelaki yang mengikuti kursus perkahwinan anggaran saya seramai 20 orang, tidak termasuk dengan peserta wanita.

Masih saya ingat semasa waktu rehat dalam jam 1.00 hingga 2.00 petang, bila waktu makan ramai yang turun menjamu selera hingga penuh meja yang ada. Tapi bila di waktu solat Zuhur hanya 3 peserta sahaja yang menunaikan solat Zuhur, yang lain-lain masih bersantai mengisap rokok. Sehingga jam 2.00 petang, mereka terus masuk ke dalam dewan tanpa menunaikan solat Zuhur.

Adakah perubahan akan berlaku dalam diri setiap peserta jika solat Zuhur sendiri tidak ditunaikan sama sekali? Adakah jika ditambah tajuk isu-isu semasa serta waktu yang akan ditambahkan dapat menyelesaikan masalah ini?

Apa yang ada dalam cadangan saya adalah, agar pihak pengajar harus mendidik peserta bukan sahaja di dalam dewan. Malah di waktu solat juga harus diwajibkan pengajar turut serta ada bersama peserta.

Alangkah indah bila pengajar begitu hebat bersyarah di dalam dewan serta menjadi imam kepada peserta yang hadir di waktu solat fardu.

~ Rizal - harakahdaily


Fadhilat Ramadhan



Bulan Ramadhan merupakan bulan yg mempunyai banyak kelebihannya.

~ Dari Abu Hurairah, Sabda Rasulullah S.A.W: Apabila tibanya Ramadhan, di buka pintu-pntu syurga dan ditutup pintu neraka serta diikat segala syaitan. (hadis riwayat imam Bukhari)

~ Dari Abu Hurairah: Sabda Rasulullah S.A.W: Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, maka akan di ampunkan baginya dosanya yang lalu. (hadis riwayat imam Bukhari)

Oleh yang demikian, dalam mengerjakan ibadah puasa yang barakah perlulah mematuhi peraturan dan adat. Antara yang terpenting adalah:

1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya;

2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia;

3.
Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau
yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha
sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.

Ulama
silam pernah berpesan: “Apabila kamu berpuasa maka perhatikanlah apa
yang akan dijadikan makanan berbukamu dan di manakah kamu akan berbuka?”
Ia adalah panduan yang terbaik bagi mengawasi diri daripada terjebak
dengan unsur-unsur makanan yang tidak halal;

4. Berusaha menjaga
kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau
melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah
puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan diri
dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada
perlakuan dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan
keletihannya tidaklah berbaloi sebagaimana maksud sabda Rasulullah
s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya
melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)

Meninggalkan
maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh orang Islam sama ada mereka
sedang berpuasa atau tidak. Apatah lagi bagi yang berpuasa, ia lebih
dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasulullah, Puasa itu adalah ‘perisai',
sekiranya seseorang daripada kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia
bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang
lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan
kepada orang itu: “Saya sedang berpuasa.” (Riwayat Bukhari dan Muslim);

5.
Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya,
bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar
dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya
kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu
dicapai;

6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika
berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya
adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain.
Penggemblengan diri dalam mengurangkan tuntutan jasmani dan keinginan
perasaan memberikan kesan yang positif terhadap kecerahan hati nurani
yang amat dituntut terutama pada bulan Ramadan.

7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan,
bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan
mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara
duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang
berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada
bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang
sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat;

8. Mempraktikkan
amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka
dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas
air serta melambatkan makan sahur.

Nabi s.a.w. berbuka dahulu
sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku
sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka
mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan
sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim);

9. Menyediakan makanan
berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar
atau segelas air. Sabda baginda s.a.w.: Sesiapa yang menyediakan makanan
berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang
yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang
berpuasa). (Riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)

10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.

Semoga kita semua mendapat keberkatan dari bulan yang mulia ini.. Wasalam.

Pelik Tapi Benar

Ayam betina 'berlagak' seperti penguin


AYAM betina berjalan seperti penguin bersama ayam lain.


BEIJING - Seekor ayam betina milik seorang petani, Lu Xi berjalan seperti penguin di wilayah Jiangsu, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayam itu tidak pernah terbang dan kerap melihat ke arah air dengan memikirkan ia boleh berenang.

Gelagat pelik yang diberi nama jolokan Mumble oleh pihak media itu menyebabkan ia terselamat daripada menjadi hidangan masakan oleh tuannya.

Menurut Xi, ayam itu memiliki kepak yang kecil seperti penguin menyebabkan ia berjalan secara tegak dan tidak boleh terbang seperti ayam lain - Agensi


e-referrer ~ external link