Promosi Int3tree

^^check this^^

^^check this^^
Home » , , » US dan sekutu Serang Libya

US dan sekutu Serang Libya


TRIPOLI: Barat melancarkan fasa pertama serangan  ke atas pertahanan Libya apabila 112 peluru berpandu tomahawk dilepas ke atas lebih 20 sasaran.
Serangan itu dilakukan oleh kapal perang Amerika dan British, bertujuan membuka laluan kepada pasukan udara bersekutu untuk melumpuhkan pertahanan udara negara itu.
Ketika mengumumkan serangan tersebut, Presiden Barrack Obama berkata, langkah itu diambil bagi menyelamatkan nyawa orang awam meskipun beliau keberatan mengunakan kuasa ketenteraan, lapor AP.
“Kami tidak boleh melihat sahaja apabila seorang pemimpin yang zalim memberitahu rakyatnya bahawa tidak akan ada belas kasihan ke atas mereka,” katanya dilapor dari Brasilia.
Para pegawai Amerika memberitahu masih terlalu awal untuk menilai kesan serangan itu, tetapi yakin berlaku kemusnahan teruk ke atas pertahanan Libya.
Naib Panglima William E. Gortney memberitahu wartawan serangan itu adalah permulaan kempen yang dikenali sebagai ‘Operation Odyssey Dawn’.
Wartawan AFP pula melaporkan, bom digugurkan awal pagi ini berhampiran Bab al-Aziziyah, ibu pejabat Presiden Muammar Gaddafi di Tripoli, mencetuskan kemarahan diktator tersebut.
Wartawan itu melaporkan mediterranean kini telah menjadi seperti ‘medan perang’.
Sementara itu, stesen televisyen tempatan pula melaporkan seramai 48 maut manakala 150 lagi cedera dalam serangan tersebut.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=9362

0 comments:

e-referrer ~ external link